Wolność kocham i rozumiem

Projekt w konkursie specjalnym Równać Szanse to nie lada gratka, bo pojawia się poza rozkładem konkursów OKG i RKG, a my bardzo lubimy takie okazje. tym razem celem projektu było przybliżenie Młodym tematyki przemian ustrojowych, które miały miejsce w Polsce 30 lat
temu. Odpowiedź na pytanie czym dla nich jest Wolność i co się zmieniło się w Polsce dzięki zmianom
zapoczątkowanym w 1989 roku oraz kontynuowanych po przystąpieniu do NATO i UE. Skonfrontowanie Ich z tym co pamiętają ich najbliżsi sprzed okresu demokracji, a także uświadomienie Im potrzeby dbałości o wolność i demokrację. A wszystko przez zaangażowanie Ich w kreatywne działania upamiętniające te wydarzenia. Jak na 4 miesiące działań to mega wyzwanie, żeby choćby na chwilę zanurzyć się w taki klimat. Ale kto jak nie MY, daliśmy radę, bo Młodzi w Pęgowie maja tę MOC. Większość wydarzeń na bieżąco relacjonowaliśmy na fanpag’u

A ponieważ czasami dorośli zastanawiają się nad sensownością takich działań, albo zgodą na udział dla swojego dziecka, zależy mi ,że podzielić się z Wami tym co Młodzi mówią po udziale w projekcie

dlatego zadałam Im kilka pytań:

1.Jak się czułeś/ czułaś przystępując do projektu?

O Przystępując do projektu byłam zadowolona, ponieważ wiedziałam, że idę tam w dobrym celu, rozwijania się i stania się bardziej samodzielnym.

J Na początku miałem trochę negatywne uczucia ale później coraz bardziej zaczęło mi się podobać. Podczas wakacji na pierwszym spotkaniu było tylko czterech członków i to sprowadziło moje uczucia do tego że z czasem projekt się rozpadnie.

W Wchodzą do tego projektu bardzo się stresowałam ponieważ nie wiedziałam jak to będzie przebiegało.

G Przychodząc na pierwsze zebranie projektu cieszyłam się, że nie będę się nudziła.

T Dochodząc do tego projektu miałem mieszane uczucia, z jednej strony myślałem że będę się nudził ale od razu po pierwszym spotkaniu wiedziałem że tu się nie da się nudzić.

T Ja dołączyłem do projektu po tym, jak Tymon zaproponował mi żebym razem z nim obsługiwał punkt w grze terenowej. Nie miałem co robić więc do niego dołączyłem. Tak bardzo mi się spodobało, że od razu zdecydowałem wziąć udział w dalszych działaniach.

Byłem ciekawy projektu

J Wchodząc do projektu nie wiedziałem czego w sumie mam się spodziewać. Zaskoczeniem było kiedy zobaczyłem na pierwszym zebraniu tylko 4 osoby. Przez głowę przeszła mi myśl że z czasem może się on rozpaść, ale wręcz przeciwnie bo z czasem zaczęliśmy nabierać sił. Zaczęło się od małych spotkań a z czasem przerodziło się to w dalekie wycieczki (co prawda nie poza Polskę lecz mam nadzieję że przyszłości zaczniemy rozwijać skrzydła jeszcze bardziej)

2. W których zadaniach uczestniczyłeś/ uczestniczyłaś?

T Uczestniczyłem w większości zadań, od grania w planszówki do wyjazdu do Centrum solidarności w Gdańsku

O Ja uczestniczyłam we wszystkich zadaniach w: rozmowie o tamtych czasach, oglądaniu filmu, grze terenowej i zwiedzaniu muzeum solidarności

G Uczestniczyłam we wszystkich zadaniach

T Byłem na wycieczce do Gdańska i na grze terenowej

3.Które z działań podobały Ci się najbardziej a które najmniej?

T Ze wszystkich działań podobała mi się gra terenowa po Pęgowie, naprawdę się cieszyłem że będę mógł zrobić coś tak odpowiedzialnego.

O Mi najbardziej podobała się gra terenowa, ponieważ organizowaliśmy ją praktycznie sami i była bardzo ciekawa i nauczyłam się samodzielności.

G Najbardziej mi się podobał wyjazd do gdańska, a najmniej film

T Bardzo spodobała mi się organizacja gry terenowej, ponieważ wiedziałem, że robię coś ważnego i odpowiedzialnego .

Najbardziej podobały mi się działania dynamiczne np. bieg i wycieczka do Gdańska, a najmniej historie starszych osób.

J Najbardziej że wszystkich, zadań podobała mi się gra terenowa. Stałem na punkcie z koleżanką i bardzo miło spędziłem czas oceniając ludzi . Nie wiem czemu ale właśnie w tedy zacząłem się czuć nie jak mały dzieciak ale jak juror w mam talent. Ogólnie bardzo dużo dowiedziałem się o PRL-u, uważam że był to dobrze wykorzystany czas, pod względem naukowym jak i towarzyskim

4.Co robiłem pierwszy raz w projekcie?

O  Ja po raz pierwszy jechałam pociągiem tak daleko, zwiedzałam bardzo ciekawe i robiłam coś praktycznie sama organizując grę terenową.

G Pierwszy raz grałam w grę PRL.

T Pierwszy raz w projekcie obsługiwałem z kolegą punkt o piłce nożnej na grze terenowej.

Robiłem plakat informacyjny o projekcie

5.Czego się nauczyłeś/ nauczyłaś?

O Tak jak już wcześnie wspominałam nauczyłam się przede wszystkim samodzielności.

G Nauczyłam się grać w grę PRL.

T Dowiedziałem się bardzo dużo o Solidarności i PRL-u.

Poznałem osobiste historie stanu wojennego, zwiedziłem muzeum solidarności.

6.Co chciałbyś robić w następnych projektach?

O Ja chciałabym się dalej rozwijać i uczyć samodzielności.

T Myślę, że gry terenowe to bardzo atrakcyjny i ciekawy pomysł, i chętnie uczestniczyłbym w większej ich ilości.

Chciałbym organizować biegi z zadaniami

7.Jak Ci się podobało?

O Projekt bardzo mi się podobał i nie spodziewałam się, że będzie aż tak ciekawy i przyjemny.

T Na projekcie dobrze się bawiłem i wiele się nauczyłem, z pewnością zapiszę się na kolejne.

Było fajnie i ciekawie.

K Od początku byłem pozytywnie nastawiony na działania, których mieliśmy się podjąć przystępując do projektu. Organizacja oraz sama wycieczka do Centrum Solidarności uświadomiła mi jak ważną rocznicę obchodzimy w tym roku. Projekt był świetną formą spędzania czasu i zmotywował mnie do uczestnictwa w innych aktywnościach tego typu.

A ja po raz kolejny jestem dumna z Młodzieży i wdzięczna #RÓWNAĆSZANSE i podobnie jak Oni czekam na następny projekt 🙂

.